بر کسی پوشیده نیست که نبض بازار در دست برندهای معتبر و مطرح است و به راحتی میتوانند با تکیه بر نام برند خود، محصول مورد نظر خود را به هر قیمتی به فروش برسانند.
مجله معتبر فوربز با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، لیستی از ۱۰۰ برند با ارزش دنیا را ارائه کرده و جالب اینجاست که در صدر این لیست، غولهای بزرگ تکنولوژی کامپیوتری قرار گرفتهاند. در زمینه تکنولوژی میتوان به راحتی تأثیر برندینگ را بر روی کالاهای مختلف مشاهده کرد، عرضه محصول با برند معتبر ۲ مزیت بزرگ را که افزایش قیمت کالا و فروش بیشتر آن است را در اختیار تولیدکننده قرار میدهد.
ممکن نیست جایی صحبت از برند و برندینگ به میان آید و نام اپل در آن مطرح نباشد. همانطور که در ابتدا گفته شد، در صدر این لیست نیز نام اپل میدرخشد. در حال حاضر گوشی و تبلتهای زیادی در بازار به فروش میرسد که میتوان آنها را به راحتی از لحاظ سختافزاری با محصولات گران قیمت اپل مقایسه کرد، اما تنها اپل است که با تکیه بر برند خود میتواند این محصولات را با قیمت بیشتر به فروش برساند!
پس از اپل در میان برندهای با ارزش دنیا، این مایکروسافت است که در این لیست جا خوش کرده است. مایکروسافت تمرکز خود را از قسمت کامپیوترهای شخصی کمتر کرده و بیشتر به سمت درآمد زایی از طریق راهحلهای ابری رو آورده و از قرار معلوم این تصمیم باعث بهبود اوضاع مالی این غول بزرگ نرم افزاری شده است. البته حضور این شرکت در بازار تبلت و گوشیهای همراه را نیز نباید نادیده گرفت و این طور که پیداست در آینده سهم بیشتری از این بازار را از آن خود خواهد کرد.
پس از اپل و مایکروسافت، این گوگل است که در فهرست با ارزشترین برندهای سال توانست در مکان سوم را به خود اختصاص دهد. گوگل را بیشتر با نام موتور جستجو میشناسیم اما این برند توانسته با درآمد خود از طریق تبلیغات برای خود اسم و رسمی دست و پا کرده و امروزه به یکی از خلاقترین برندهای حوزه تکنولوژی تبدیل شده است.
پس از این ۳ شرکت بزرگ نوبت به برندهای غذایی میرسد که کوکاکولا در رده چهارم برندهای با ارزش دنیا قرار گرفته است. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که فوربز این فهرست را از میان ۲۰۰ برند بینالمللی تهیه کرده است که البته مطابق انتظار، بیشتر آنها آمریکایی هستند.